מכפיל מכירות, מה זה מכפיל מכירות?, איך להשתמש ב P/S Ratio בחוכמה?

דניאל נבון
מכפיל מכירות, מהו מכפיל מכירות?, P/S Ratio, מכפיל הכנסות, Price To Sales Ratio

מכפיל מכירות, מהו מכפיל P/S? איך לאתר מכפיל הכנסות בצורה פשוטה וכיצד לבצע שימוש בו?

הקדמה:

בעת רכישת מניה ניתן להגיד שאנחנו ממש נכנסים כשותפים בחברה.
כתוצאה מכך עליית או ירידת ערך המניה לטווח הארוך תלויה בצורה מהותית בביצועים הפיננסיים של החברה שרכשנו.

לכל חברה שנסחרת בשוק ההון קיימת פעילות עסקית כלשהי שעליה העסק מבוסס,
יש לכל חברה נכסים, הכנסות, הוצאות ועוד.
כתוצאה מכך גם אם אתם משקיעים שלא מעניין אותם כל כך לנבור בכל שורה בדוחות הכספיים,
עדיין חשוב שיהיה בידכם לפחות ידע בסיסי בתחום הניתוח הפונדמנטלי.

בשלב הראשוני זה לעתים לוקח קצת זמן להבין את הנתונים הפונדמנטליים לעומק.
אך באמצעות למידה מסודרת ויעילה אתם תכנסו לקצב מהר מאוד,
ניתוח פונדמנטלי זהו ידע שלגמרי חובה להכיר כאשר משקיעים או סוחרים בבורסה.

בסקירה הקרובה אנו נעסוק במונח מכפיל מכירות Price To Sales Ratio.
לאחר קריאת הסקירה אתם תדעו להיעזר ולהשתמש במכפיל המכירות של חברות בצורה נכונה, בקלות וביעילות,
הוא עשוי לסייע לכם בעת בחינת מניות לפני כניסה לעסקה כלשהי.

מה זה מכפיל מכירות?

מכפיל מכירות (מכפיל P/S) הוא חישוב אשר מציג לנו את היחס שבין שווי השוק של החברה (Market Cap) לבין ההכנסות (Revenue/Sales) שהחברה הפיקה ב12 החודשים האחרונים.

כיצד מחשבים מכפיל מכירות? נוסחת מכפיל מכירות:

בכדי לחשב את מכפיל המכירות יש לקחת את שווי השוק של החברה (Market Cap) ולחלק אותו בהכנסות/מכירות החברה ב12 החודשים האחרונים ( TTM Revenue או Sales).

אין באמת צורך לחשב את מכפיל המכירות באופן ידני עבור כל מניה,
ניתן לקצר את התהליך ולאתר ישירות את מכפיל המכירות P/S בלחיצת כפתור.
ניתן לבצע זאת במגוון רחב של אתרים פיננסיים ואפילו ניתן לסרוק מניות מראש על פיו באמצעות מסנן מניות,
אנו מפרטים על כך בהמשך הסקירה לעומק.

חישוב מכפיל מכירות – דוגמה:

1. מניית אמזון (AMZN) נסחרת בשווי שוק של 947.48 מיליארד דולר.
2. ההכנסות של חברת אמזון ב12 החודשים האחרונים הם 502.19 מיליארד דולר.

עכשיו כל שנותר בכדי לאתר את מכפיל המכירות P/S זה לחלק את שווי השוק בהכנסות החברה.
בכדי להגיע לתוצאה מה שנעשה זה לקחת את שווי השוק של חברת אמזון (947.48 מיליארד דולר) ונחלק אותו במכירות החברה (502.19 מיליארד דולר),
התוצאה שתצא לנו בדוגמה זו היא 1.89 ולכן זהו מכפיל המכירות (P/S) של חברת אמזון.

מכפיל מכירות P/S עובד בפשטות בצורה הזאת (נתייחס יותר לעומק למשמעויות שלו בהמשך הסקירה):

  • כאשר מכפיל המכירות = 1 זאת אומרת שעל כל 1$ שהחברה שווה כעת היא ידעה לייצר 1$ של מכירות בשנה האחרונה.
  • במידה ומכפיל המכירות > 1 זה מביע על כך שהחברה הצליחה לייצר פחות מ1$ של מכירות בשנה האחרונה על כל 1$ שהיא שווה.
  • במידה ומכפיל המכירות < 1 זה מביע על כך שהחברה הצליחה לייצר יותר מ1$ של מכירות בשנה האחרונה על כל 1$ שהיא שווה.

העדפה שלנו בתור משקיעים תהיה שמכפיל Price To Sales יהיה כמה שיותר נמוך כמובן.

מה הם השימושים של מכפיל הכנסות P/S Ratio?

  • איתור הזדמנויות קניה במניות שיודעות לייצר מכירות של יותר מ1$ על כל דולר שנשקיע בהם.
  • השוואה בין חברות דומות מאותו סקטור.
  • סינון מניות על בסיס P/S Ratio באמצעות מסנן מניות.

יתרונות מכפיל מכירות:

1. ניתן לאתר באמצעותו הזדמנויות קניה במניות שכל דולר שנשקיע בהם מעניק יותר מדולר של מכירות בחברה:

מכפיל המכירות אומר כמה המשקיעים במניה משלמים עבור כל 1$ של מכירות,
אם מכפיל המכירות של החברה עומד על 0.6 זה אומר שעל כל 0.6$ של שווי חברה היא יודעת לייצר מכירות של 1$.

2. מכפיל מכירות ניתן לחישוב גם אם החברה הפסדית:

הוא לוקח בחשבון רק את שווי השוק של המניה ואת המכירות שהיא מבצעת,
לכן יהיה ניתן לחשב את מכפיל המכירות גם אם הרווח של המניה הוא שלילי.

3. קשה יותר להפעיל מניפולציות על מכפיל המכירות:

לרו"ח של חברות יש הרבה טריקים שהם מבצעים מעת לעת על מנת להשפיע על הדוחות הכספיים של המניה,
את הטריקים הללו הם כמעט ולא יכולים לבצע כאשר מדובר בשורת המכירות של החברה.

4. מסייע בהשוואת חברות דומות מאותו סקטור:

אפשר להשוות בין חברות דומות מאותו סקטור באמצעות Price To Sales Ratio.

5. ניתן לסנן באמצעותו מניות בקלות:

אפשר להשתמש במכפיל המכירות P/S במידה ורוצים לסנן מניות בקלות באמצעות מסנן מניות,
יש הרחבה על הנושא הזה בהמשך הסקירה.

חסרונות מכפיל מכירות:

1. לא לוקח בחשבון את רווחיות החברה:

תוכלו למצוא מכפיל מכירות מאוד נמוך גם בחברות שאינם רווחיות.
בסופו של יום מכפיל P/S מתייחס רק לשווי השוק של החברה ולהכנסות שהיא מייצרת,
הוא לא לוקח בחשבון חובות קיימים של החברה ולא מתייחס כלל לשורת הרווח.

2. מכפיל המכירות לא לוקח בחשבון מוצרים עתידיים שהחברה עובדת עליהם וטרם נמכרו לקהל הרחב:

בתחילת דרכם חברות עובדות על פיתוח מוצר כלשהו,
הם מקבלות שווי שוק מסוים אפילו ללא מכירות או עם מכירות נמוכות מאוד בגלל הרעיון ותחילת הפיתוח שלו.
כתוצאה מכך יתכנו מצבים בהם מכפיל המכירות במניה מסוימת יהיה מאוד גבוה מכיוון שאין מכירות כרגע,
רק בעתיד כשהמוצר יצא לשוק יהיו מכירות ולכן במצבים כאלה שימוש בו יהיה פחות יעיל.

3. אי אפשר להשוות חברות שאינם דומות:

השוואה בין חברות באמצעות מכפיל P/S רלוונטית אך ורק כאשר מדובר בחברות דומות מאותו סקטור,
זה לא יהיה רלוונטי להשוות באמצעותו בין חברות מסקטורים שונים.

4. לא ניתן להסתמך רק על מכפיל מכירות לפני כניסה להשקעה:

מכפיל מכירות לגמרי יכול להיות שימושי במצבים מסוימים,
הרבה משקיעים מעדיפים להשקיע דווקא במניות בהם מכפיל המכירות נמוך מ1.
אך עם זאת לא הכל קם ונופל על פיו,
מכפיל PS בפני עצמו זאת אינה סיבה מספיק טובה לביצוע השקעה בחברה כלשהי לטווח הארוך.

בכדי להיות משקיעים מקצועיים חשוב להכיר ולבחון מגוון רחב של נתונים פונדמנטליים נוספים לפני כניסה להשקעה,
זאת בכדי לקבל החלטה מושכלת.
אתם מוזמנים ללמוד בצורה מקצועית מגוון רחב של מונחים פונדמנטליים נוספים בקורס שוק ההון למתקדמים שאנו מציעים.

איך לאתר מכפיל מכירות במניה בקלות?

1. יש להכנס לאתר פינביז.

2. כעת יש לרשום בעמודת החיפוש באתר את שם המניה שאותה תרצו לבחון.
אם נרצה לחפש ולבחון את מניית אמזון אז כל מה שנצטרך לעשות זה לרשום בעמודת החיפוש את הסימול של המניה AMZN.

3. כעת אנו יכולים בקלות לראות באמצעות עמודת P/S מהו מכפיל ההכנסות (Price To Sales) של אותה חברה,
בדוגמה שלנו מכפיל P/S של מניית AMZN עומד על 1.89.

מכפיל מכירות מניית אמזון (AMZN)

סינון מניות על פי מכפיל מכירות, איך מבצעים זאת?

ניתן לסרוק ולסנן מניות בקלות באמצעות שימוש במכפיל הכנסות.
כל מה שצריך לעשות זה להגדיר בסורק שאנחנו מחפשים מניה עם מכפיל P/S מסוים על פי דרישתנו,
לדוגמה מכפיל הכנסות P/S קטן מ1 או קטן מ2 וכן הלאה.
לאחר שליחת הסריקה נקבל באופן מידי רשימת מניות על פי הסינון שהגדרנו בסורק,
באמצעות שימוש בסורק מניות ניתן לאתר בצורה נוחה חברות רלוונטיות לחיפוש שלנו תוך שניות בודדות.

האם אפשר להשקיע על סמך מכפיל מכירות P/S בלבד?

התשובה היא לא,
לא נהוג להשקיע על פי נתון פונדמנטלי בודד אלא יש לבצע מחקר מעמיק לפני כניסה להשקעה כלשהי לטווח הארוך.

אם בחרתם להשקיע על בסיס פונדמנטלי אז לגמרי יש חשיבות לבחינת מגוון הנתונים לעומק,
נתון אחד חיובי לא בהכרח מעיד ששאר הנתונים הם חיוביים,
גם נתון אחד שלילי לא בהכרח יפסול לחלוטין השקעה במניה אלא יש להתייחס לכל מקרה לגופו.

זכרו שבסופו של יום חברה מסוימת יכולה להיות גם עם מכפיל הכנסות P/S גבוה ולמרות זאת מחיר המניה שלה עדיין יעלה בחדות למשך זמן מה.

נציין מעבר לכך שחשוב לשים לב לזה שכאשר מבצעים מסחר יומי במניה מסוימת אז מכפיל ההכנסות הוא נתון לא מהותי,
בסופו של דבר עוד לפני סגירת המסחר אתם תשאפו לסגור את הפוזיציה במניה ולכן זה לא יהיה יעיל להיעזר במכפילים במקרה הזה.

סיכום:

מכפיל הכנסות (P/S) הוא אחד מהנתונים הפונדמנטליים אשר ניתן וראוי לבחון לפני השקעה בחברה כלשהי.
אך עם זאת יש לציין כי אי אפשר להסתמך רק עליו ויש לבצע בדיקות ובחינות נוספות,
הן בהיבט הפונדמנטלי וכמובן שגם בהיבט של ניתוח טכני ומגמות במניה במידה ואתם סוחרים לטווח קצר יחסית.

זכרו שלעתים מכפיל ההכנסות עשוי להשתנות בין הסקטורים והמצבים השונים בכלכלה.
ישנם סקטורים ומצבים מסוימים שבהם P/S נמוך לא בהכרח מבטא הזדמנות קניה,
לעומת זאת ישנם סקטורים ומצבים אחרים שבהם P/S גבוה באופן קיצוני לא בהכרח יבטא הזדמנות למכירת המניה.

בנוסף חשוב לזכור שתמיד יש לייחס חשיבות לתמונה הפונדמנטלית המלאה במניה,
לא נהוג לתת משקל יתר רק לנתון ספציפי אחד ולכן זה יהיה פחות יעיל להסתמך על מכפיל מכירות P/S לבדו.

אני מקווה שהסקירה שלנו על P/S Ratio היתה לימודית עבורכם.
במידה ותרצו להעמיק בנושאים נוספים רלוונטיים מהבלוג שלנו,
אתם מוזמנים לבצע זאת בקלות דרך הקישורים המצורפים:

תוכלו למצוא עוד סקירות בסגנון גם בבלוג שוק ההון שלנו (:

*כל האמור בסקירה הינו דעתי האישית בלבד ואין לקחת כהמלצת מסחר או ייעוץ השקעות מכל סוג שהוא.

תגיות:

מכפיל הכנסות, מה זה מכפיל הכנסות? חישוב מכפיל הכנסות, PS Ratio, P/S Ratio, מכפילים במניה, Price to sales ratio, מה זה מכפילים במניות?, ניתוח פונדמנטלי מכפילים, מכפילים בשוק ההון, Price Sales Ratio, מכפיל של מכירות, מכפיל של הכנסות.

אהבתם את הפוסט? שתפו עם חברים בלחיצת כפתור:

רוצים לסחור בבורסה האמריקאית ב1$ מינימום פעולה ולהנות מ300$ החזר עמלות?
לחצו כאן לקבלת פרטים מלאים

מעדיפים לסחור בבורסה הישראלית?
לחצו כאן לקבלת פרטים מלאים

מעניין אתכם להתחיל להתמקצע במסחר בקריפטו ו/או שוק ההון?
מוזמנים לצפות בהיצע קורסי המסחר שאנו מציעים:
 

לחצו כאן כדי לצפות בהיצע הקורסים

מוזמנים לעקוב אחרינו גם ברשתות השונות:
לטלגרם שלנו לחץ כאן – (שם עיקר הפעילות)
לאינסטגרם שלנו לחץ כאן
לקבוצת הפייסבוק שלנו לחץ כאן

פוסטים נוספים שיכולים לעניין אותך: